Здравейте! За неизползваният отпуск за 2021г е изтекла давността. Но за 2022 и 2023г, ако е бил в неплатен отпуск трябва да има време, което му се зачита за стаж - 30 работни дни за година, за което според мен трябва да има обезщетение по чл.224.
Това, което е малко вероятно, може само да е маркирано. Напр. "За нощния труд и труда в почивни и празнични дни се полага допълнително възнаграждение в размер на минималните ставки или 120%... от минималните ставки, посочени в КТ, наредба еди коя си..."
Това, което е важно за предприятието разписвате надълго и на широко. Напр. случаите, в които се признава ТСПО - освен определенията от наредбата задължително описвате какво точно признавате за "същата или сходна длъжност" /дори прилагате списък за сходните на длъжностите във Вашето предприятие/, посочвате дали признавате стажа на друга длъжност във същото предприятие /май е задължително/, дели ще признавате общия стаж и т.н. При наличие на работници от други вероизповедания - посочете правото им на отпуск за техните празници. И т.н.
Индивидуализирането на правилата не означава да изключите неща, които макар и малко са вероятни. Можете за пропуснете само тези, които не са свързани с дейността Ви - както казах за научните степени, евентуално за СИРВ, за работа на смени и т.н.
В края на краищата Вътрешните правила за РЗ все пак могат да се променят при нужда, нали

Да, именно, могат да се променят при нужда. Ще преразгледам и преосмисля всичко, спрямо вашите насоки и съвети. Благодаря за разясненията!
Толкова ли много ще Ви натежи да го запишете? Особено по цитираните т. 3 и 4. Смятате ли, че не е възможно утре да наемете лице, което е работило на същата длъжност в ЕС или е било ЕТ със същия предмет на дейност
Е, може да си спестите допълнителните възнаграждения за научна степен, ако не смятате да наемате доктори на науките
Благодаря за отговора!
Не става въпрос дали ще ми натежи, а за това, че тези правила се определят за конкретно предприятие "Вътрешни правила на еди си кое предприятие". Ако например нямам намерение да се полага нощен труд, защо да го упоменавам, или нещо друго е малко вероятно да се случи? Ако се прави "по принцип", значи трябва да се опишат всички членове от Кодекса и Наредбата.
Здравейте!
1.При изготвяне на вътрешните правила за работна заплата трябва ли да фигурират принципни постановки или само тези, които отговарят конкретно на обстановката в предприятието? Пример: в предприятието няма нощен и извънреден труд, трябва ли да се посочат текстовете на чл.8 от Наредбата и чл.262 от КТ(как се заплаща), ако някога възникнат в предприятието?
2. В частта, която определя допълните възнаграждения за ТСПО, може ли да не се описват всички точки от чл.12, ал.4 от Наредбата и по-конкретно т.3 и т.4:

3. трудовия стаж, придобит в друга държава членка, на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия от работници или служители, които са български граждани или граждани на някоя от държавите членки, както и членовете на техните семейства, и зачетен като такъв съгласно законодателството на съответните държави;
4. (изм. - ДВ, бр. 10 от 2009 г., изм. - ДВ, бр. 67 от 2009 г.) времето, през което без трудово правоотношение българските граждани или гражданите на държава членка, както и членовете на техните семейства са упражнявали трудова дейност и/или професия на територията на държавите членки, която е същата или сходна с работата по сключения трудов договор в Република България, и са били задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица или за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, общо заболяване и майчинство, съгласно законодателството на съответните държави.

И какво се има предвид под „както и членовете на техните семейства”?
Здравейте! Ние сме БГ дъщерно дружество на румънска фирма. Тя ни превежда суми като заем в евро, а понякога в лей, но те са по един и същи договор и прехвърлям леите в евро. Правя преоценка на края на годината. Миналата година сумите по заема отчетени всички в евро при нас и при майката се равниха. Тази година не могат да ми се засекат. Не мога да разбера защо, къде бъркам?
Здравейте,
Българска фирма нерегистрирана по ЗДДС прави внос на стоки от трета страна. Част от стоките на неголяма стойност фирмата желае да продава на фирми от ЕС. Трябва ли задължително да се регистрира преди това по ЗДДС и по кой член?
Ако не трябва, то си следи дали ще достигне 50000 лв. облагаем оборот, като включва и стойността на тези доставки до страни членки на ЕС, нали така?
Благодаря!
Ако не сме регистрирани по ДДС и цените на стоките са над 1000 лв примерно,   как се осчетоводява митническата декларация, ддс-то и мито?
Здравейте! Управител е и едноличен собственик на капитала на счет.фирма, няма други служители.    Отговаря на изискванията на ЗСч. За да може да води счет-во и подписва както своите така и ГФО на клиентите как е най-правилно да бъде назначен във фирмата?   С ДУК в който е има точка, че води счет-во на клиентите? Може ли като СОЛ?
Е, не. По издадената Ви застрахователна полица за автокаско си имате счетоводен разход за текущата и следващата година. Въпросът е дали освен счетоводен той ще е и данъчно-признат. Смисълът на статията по-горе е , че след продажбата на МПС-то каското е невалидно и не е данъчно-признат разход за продавача .

Извинявам се, но не разбрах идеята ви.
Защо да не начислим разхода като признат до датата на продажбата, а останалата част като непризнат? Нали вече автомобила не е наш, какво значение има дали сме го продали тази година или следващата.
Благодаря  djidja83  и  Lila!
Здравейте!
Издаден е ТЕЛК на 18.10.22г.
Срок на опр. % .... за 3 години 01.10.25г.
На точката, посочваща инвалидност по причини, съотчетно 60 % и Дата инв. 18.10.22г.
Има печат "влязло в сила дата 29.11.22г."
въпросът ми е: от кой месец започваме да ползваме ТЕЛК, съответно да намаляваме данъчната основа ?
Чл. 18. (Изм. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) (1) Сумата от годишните данъчни основи по чл. 17 за лица с 50 и с над 50 на сто намалена работоспособност, определена с влязло в сила решение на компетентен орган, се намалява със 7920 лв., включително за годината на настъпване на неработоспособността и за годината на изтичане срока на валидност на решението.
(2) Месечната данъчна основа по чл. 42, ал. 2 за доходи от трудови правоотношения на лица с 50 и с над 50 на сто намалена работоспособност се намалява с 660 лв., включително за месеца на настъпване на неработоспособността и за месеца на изтичане срока на валидност на решението.
Това го разбирам така :
- физическо лице сключва договор за потребителски кредит
- закупува стока, чийто собственик е физическото лице

За да бъде стоката/актива собственост на фирмата тя трябва да бъде закупена от нея.

204 примерно / 401 - физическото лице

Тъй като идеята е да бъде погасен кредита на физическото лице вместо да му се заплати стойността на актива бих осчетоводявала всяка вноска по кредита на лицето
401/503 до изчерпване на размера му. Застраховката и лихвите по кредита на ФЛ нямат общо с фирмата.

Ситуацията придоби съвсем друг облик.
Благодаря!
Питащият потвърждава ли това ? Питам, защото от питането му не стават ясни подробности и се градят само предположения.

Управителят от свое име сключва договор за потребителски кредит (потребителски стоков кредит), с който е закупен актив (кредиторът заплаща на продавача). След това вноските по кредита са преведени от фирмената сметка. Кредитът е погасен предсрочно след изплащане на цялата сума. Ако са необходими още пояснения, ще пиша.
Ако правилно разбирам, управителят е теглил кредит, който е предоставил на фирмата или е закупил актив за фирмата със средствата от кредита. В последствие кредитът е изплащан от фирмената сметка.
Ако е така е хубаво да си направите договор за заем между управителя и фирмата, в който да е упоменато, че фирмата ще изплаща кредита директно на кредитора.
В такъв случай ще имате следните записвания (без да съм на 100% сигурна):

1. 204 / 401
2. 401 / 493
3. 602 / 493
4. 493 / 151
5. 151 / 503
начислени и платени лихви: 621 / 503

Това е моето мнение, дано се включи и някой по-запознат колега.

Благодаря ви!
Явно няма да има други мнения.
Мисля, че по-коректно би било, ако второто записване е 401/151, а четвъртото 151/503.
Иначе другите май са Ок.

Важно е също стоковия кредит на ФЛ или на ЮЛ е отпуснат, ако е на ФЛ ще има и още записвания.

Кредитът е на ФЛ, а ЮЛ е вписано само като работодател.
Значи Вие завеждате актива по фактурата, а плащането е извършено от собственика и на него дължите съответната сума. Съставете си съответния Договор за заем от собственика. А той вече като физическо лице обслужва стоковия кредит и това не е обект на счетоводството на фирмата.
Д-т 20 / К-т 401
Д-т 401 / К-т 50
Д-т 50 / К-т 493 (разчети със собственика)

Здравейте! Може ли малко помощ във връзка със стоков кредит? Управотелят е сключил потребителски кредит за закупуване на стока, който е изплатен от фирмената сметка. Има сключена застрахова. Дали са коректни операциите, които правя, имам съмнения относно отчитането на застраховката и лихвите?:
1. 204 / 401 (фирма доставчик)
2. 401 (фирма доставчик) / 401 (кредитор)
3. 602 / 401 (кредитор) - застраховка
4. 401 (кредитор) / 503
има начислени и платени лихви: 621 / 503 



Здравейте! Ще съотнеса въпросите  си към тази тема.
Фирма ЕООД отпуска заем на собственика. Декларират ли се тези взаимоотношения в ГДД?
И още един въпрос по темата - предоставени  средства от собственика във връзка с  чл.134 от ТЗ декларарат ли се и те в ГДД? Благодаря!
Здравейте! Бих искал да попитам със следното допълнение към примера: ако има плащане преди издаване на фактуртата и транспорта се извърша за сметка на придобиващия, на коя дата възниква данъчното събитие?
Здравйте! Ако лицето е СОЛ, попълват ли се следните редове?

- за периода от ....................... до ....................... осигурителните вноски са внесени; 
                    (попълва се за осигурените лица по чл. 4, ал. 1 КСО)                         
- за периода от ....................... до ....................... осигурителните вноски са дължими**;
                    (попълва се за осигурените лица по чл. 4, ал. 1 КСО)                             
Здравейте! Дерегистрация, опис на наличните активи - какви операции вземате, за да влезне сумата от описа в дневника по ДДС? Фактура по фактура или цялата сума?
Работя с Делта Про,  609/4532 но не записва контировката. Моля з апомощ, Благодаря предварително!
Здравейте! При промяна на осигуряването от универсален пенсионен фонд във фонд Пенсии се подава заявление за избор на тази промяна.
Моля да ме извините, не съм на ясно по темата и затова въпросът ми е трябва ли след това осигурителят да направи промяна по фондовете  за подаването на  последващите Декларации обр.1  или подава Декларация обр.1 по обичайния начин и от НОИ разпределят средствата спрямо желанието на лицето?
Благодаря!